Kandidát na primátora Mrva: Som oslobodený od mamony
Ján Mrva (48). Od roku 2006 je starostom bratislavskej mestskej časti Vajnory. Je aj bratislavským mestským poslancom. V roku 2017 kandidoval na župana Bratislavského samosprávneho kraja. Skončil štvrtý s malým percentuálnym odstupom od víťaza Juraja Drobu (SaS). Je kandidátom SaS, OĽaNO a Sme rodina na bratislavského primátora.
Ako sa vyvíja kauza bilbordu, na ktorom bolo napísané: Homoši preč z Bratislavy – Ján Mrva, prvý katolícky primátor Bratislavy?
„Zneužili moje meno. Podal som trestné oznámenie na neznámeho páchateľa na Generálnu prokuratúru a prokurátor mi napísal, že to posúva prezídiu Policajného zboru, aby to prešetrili. S obsahom bilbordu sa, samozrejme, nestotožňujem. Bratislava je pre všetkých a nikto nemá právo nikoho niekde posielať. Chcem byť primátorom všetkých Bratislavčanov bez rozdielu, z akej komunity pochádzajú.“
Čo vám prebleslo hlavou, keď ste bilbord videli prvýkrát?
„Pomyslel som si, že som niekomu veľmi vážne stúpil na otlak. Že som silný kandidát a že to dotyčný berie vážne, keď mi robí takúto antikampaň a stojí mu to za námahu a financie a riziko.“
Inštitút ľudských práv vás však kritizoval za vašu reakciu na bilbord. Všimol si, že ste sa síce dištancovali od jeho posolstva, ale vraj ste sa dostatočne nezastali ľudí s inou sexuálnou orientáciou?
„Iná sexuálna orientácie je súkromná vec. Nepatrí do verejnej politiky a nemá nič spoločné s komunálom.
Ale nehanbím sa za to, že som slušný konzervatívec, kresťan. Myslím si, že najlepším miestom na výchovu detí je rodina. Viem, že prebieha vo svete diskusia o témach LGBTI.
Je to úplne legitímne. Majú na to právo. Ale máme právo aj my, ktorí máme iný názor, hovoriť svoje argumenty. Musí to byť však v rovine argumentov a slušnosti. Nesmie to prekročiť hranice fyzických ani slovných napádaní.“
Aký máte vzťah k ľuďom z LGBTI komunity?
„Mám rád každého človeka.“
Keby ste sa stali primátorom, bol by aj za vášho funkčného obdobia pride. Ako by ste sa k nemu postavili?
„Bol by pride a bol by aj pochod za rodinu.“
Na ktorý by ste išli?
„Nechcem rozdeľovať. Chcem spájať. Chcem byť primátorom všetkých Bratislavčanov.
Určite by sme povolili všetky. Asi by som nešiel ani na jeden, ale verejne prezentujem, že tradičná rodina a kresťanské hodnoty sú mi blízke a nehanbím sa za to.“
Niektoré vaše statusy na sociálnej sieti vzbudili nesúhlasné reakcie. Napríklad pri víťazstve Donalda Trumpa v amerických prezidentských voľbách ste napísali, že ide o „nečakanú vzburu normálnych ľudí v Spojených štátoch“, ktorej dôvodom je „urážanie normálnosti“ a nanucovanie genderovej ideológie a LGBTI loby.
„Reagoval som na pani Oľgu Pietruchovú, ktorá to troška prehnala. Napísala, že Trump vyhral hlasmi bielych sexuchtivých mužov. Ja som však tiež zároveň napísal, že Trump nie je žiadna výhra.“
Po vražde Henryho Acordu ste zas na sociálnej sieti napísali: Pán Boh s obeťou aj s týmto zlomeným človekom, čo teraz úprimne ľutuje. Ľudia, správajme sa k sebe slušne, veď nie sme barbari.
„Bolo to moje zlé vyjadrenie. Nevidel som to video (z útoku – pozn. red.) predtým a keď som si ho pozrel, tak som to okamžite zmenil. Takéto násilie treba tvrdo potrestať a odsúdiť.
Aby takíto frajerkovia ďalej nefungovali. Aby nenabrali iní frajerkovia odvahu takéto veci robiť.“
Keby ste sa stali primátorom, tak na vás plnou silou dopadne problém dopravy v Bratislave a okolí. Aktuálne sa robí križovatka pri Triblavine, nultý okruh a pre výstavbu sú paralyzované Mlynské nivy. Čo chcete urobiť, aby sa v Bratislave dalo vôbec hýbať?
„Katastrofou je, že primátor štyri roky vedel, že sa bude robiť výstavba nultého okruhu, že sa stavajú Nivy, že sa bude rozširovať diaľnica, a nepripravoval sa na to.
Nemal na to pripravené alternatívy. Znamená to, že už dva roky mal stavať cyklotrasy.
Možno 20 percent ľudí v produktívnom veku by používalo bicykle za osem mesiacov v roku, počas ktorých sa dá bicyklovať. Chcem s tým robiť, čo sa už len dá.“
To znamená?
„Asi ponúknuť lepšiu a lacnejšiu prímestskú dopravu. V spolupráci so županom Jurajom Drobom (SaS) by sme sa spojili a pripravili na to mesto aj Bratislavský samosprávny kraj.“
Ako to chcete urobiť?
„Posedel by som si so županom a porozprávali by sme sa o tom, ako zatraktívniť prímestskú hromadnú dopravu.“
Ale musíte mať predsa konkrétnejšiu predstavu, ako ju zatraktívniť. Dáte ju zadarmo alebo niečo iné?
„Nie zadarmo. Urobiť ju takou atraktívnou, aby ľudia vystúpili z áut a nastúpili radšej na autobusy alebo vlaky.
Musíte to urobiť z dvoch hľadísk. Musíte pozrieť na peňaženku ľudí a na ich čas a oni v tom musia nájsť výhodu. Musíte ponúknuť dobrý čas presunu – porovnateľný alebo lepší, a dôležité je preferovať verejnú dopravu, hlavne koľajovú.“
Nemyslíte si, že ako kandidát na primátora by ste už takéto prepočty mali mať pripravené? Napríklad, že aby to bolo atraktívne pre ľudí, tak dám o 50 percent lacnejší lístok.
„Nie takto z brucha to nemôžem povedať. Kedže som skúsený komunálny politik, viem, že v rozpočte Bratislavského samosprávneho kraja aj mesta rozhodujú poslanci.
Tí schvaľujú aj cenu lístka integrovanej dopravy. Ale s takým návrhom by som určite prišiel. Ale neviem, o koľko percent a či máme na to.“
Je síce pekné, že chcete zatraktívniť verejnú hromadnú dopravu, ale keď nepoviete ako, tak je to trochu vágne.
„Poďme na ideálny stav, že je to postavené.“
Ale ono to nie je postavené.
„Okamžite spustím to, čo som rozprával aj v kampani pred župnými voľbami. Na okraji mesta začnem budovať záchytné parkoviská s prestupnými bodmi integrovanej dopravy – električka, vlak, autobus a auto.
Tu sa dá uvažovať o tom, že by vodič dostal lístok na MHD zadarmo, ak by auto nechal na záchytnom parkovisku. Netreba ešte zabúdať na parkovaciu politiku, kde by boli pozitívne zvýhodnení obyvatelia s trvalým pobytom v Bratislave. “
Vieme spraviť parkovacie miesta pre dve- až štyritisíc áut. Pre vodičov osobných áut z okolia Bratislavy by mohlo byť parkovanie zadarmo.“
Kde na okraji mesta chcete budovať záchytné parkoviská?
„Napríklad medzi vajnorskými jazerami a nadjazdom je jedno voľné pole.
Na to je už štúdia a bol by to prestupný bod integrovanej dopravy, kde máte železničnú stanicu, diaľnicu a Seneckú cestu. Vieme spraviť parkovacie miesta pre dve- až štyritisíc áut.
Pre vodičov osobných áut z okolia Bratislavy by mohlo byť parkovanie zadarmo. Chceme tam dotiahnuť jeden a pol kilometra električkovej trate.“
Lenže keď auto zastaví na záchytnom parkovisku pri Vajnoroch, ako sa vodič dostane do centra Bratislavy?
„Zatiaľ tam nemáme električkovú trať, ale chceme ju postaviť. Súčasný primátor už mohol pripraviť územné a stavebné povolenie, keby chcel a predvídal túto dopravnú katatrofu.“
A kým sa postaví trať?
„No tak potom bude treba urobiť dočasné parkovacie plochy pri existujúcich koncoch verejnej hromadnej dopravy.
Možno pri Zlatých pieskoch. Sú tam zelené plochy. To sú miesta, kde by sa to dalo urobiť.“
Vidíte na takéto záchytné parkovisko miesto aj na severozápadne Bratislavy? Keď Penta dokončí sídlisko na Boroch, dopravná situácia sa zhorší aj v tejto časti mesta.
„Chcel by som predĺžiť aj električkovú trať na Bory. Chcel by som to urobiť nielen z peňazí mesta. Musia prispieť aj investori a železnice.
Možno aj Volkswagen by mohol dať financie, lebo má záujem doviezť svojich zamestnancov do fabriky. Samozrejme, do Petržalky sa musí doviesť vlakoelektrička, lebo vlak má dvojnásobnú kapacitu ako električka, a musí sa predĺžiť súčasná trať.
Treba urobiť aj novú električku od Karadžičovej, od plytkého metra pod Mlynskými nivami na Bajkalskú, Slovnaftskú a Kazanskú. Aby sme mali obslúžený ďalší koniec mesta. Medzi Starým mostom a Filiálkou sú dva kilometre, kde by sa dalo urobiť plytké metro.
Išlo by pozdĺž Karadžičovej, kde je rezervovaný koridor na metro. Vykopalo by sa popri Dostojevského rade a Karadžičovej až na Filiálku pod zemou urobila by sa betónová tuba a zasypalo by sa to a zas by na tom mohli byť parkoviská a trávniky.“
Váš potenciálny volič má však skúsenosť s tým, ako sa v Bratislave budovali a budujú veci, a tak sa mu môže zdať vysoko nereálne, že by ste toto stihli v jednom funkčnom období.
„Preto to nesľubujem na jedno funkčné obdobie. Viete, čo všetko treba s týmto urobiť?
Štúdiu realizovateľnosti, vplyvy na životné prostredie, územné rozhodnutie, vykúpenie pozemkov a stavebné povolenie. Keď toto za štyri roky urobíme, tak to bude svetový rekord a v budúcom volebnom období to potom môžeme postaviť.“
Inými slovami to znamená, že hoci máte pekné plány, ak by ste sa stali primátorom, tak v tomto volebnom období z toho nič nebude.
„Bude. Určite vieme dotiahnúť vlakoeletričku na koniec Petržalky. Chcel by som dvojkoľajovú, aby sme na trať dali aj železničné koľaje. I keď by ešte metro nebolo postavené, ale by sme to pripravili.
Do Vajnôr by sme predĺžili električku so záchytným parkovaním a prestupnými bodmi integrovanej dopravy – vlak, bicykel, autobus, auto. Možno s prispením investorov by sa podarilo, aby sa električka predĺžila do Borov.“
Aký máte vzťah k developerom?
„Z veľkých developerov nepoznám nikoho. Beriem to ako výhodu.“
Keď ich nepoznáte, ako s nimi chcete rokovať? Neobávate sa, že vás nebudú rešpektovať?
“Určite vieme dotiahnuť vlakoelektričku na koniec Petržalky. Chcel by som dvojkoľajovú, aby sme na trať dali aj železničné koľaje. Myslíte, že sa budú chcieť desať rokov súdiť alebo sa budú chcieť radšej dohodnúť?“
Nie, myslím tým, či sa váš volič nemusí obávať toho, že za vami prídu s ponukou, ktorá sa neodmieta, a vy im to schválite?
„Nemusia sa obávať. Vidíte, že vo Vajnoroch nič veľké nestojí a boli tam veľkí investori. Som odskúšaný v reálnom živote z rokovaní s investormi.“
A akú na to dáte záruku voličom?
„Že sa so mnou nespájajú žiadne kauzy za 12 rokov v komunálnej politike. Vo Vajnoroch nemám žiadne kauzy.“
Ale predsa je rozdiel byť starostom Vajnôr a hlavného mesta Slovenska.
„Ja som oslobodený od mamony. Mňa to netrápi. Vidíte, že mám nejaké zlato na sebe?“
Ak sa stanete primátorom, v čom bude Bratislava iná okrem toho, čo ste už povedali?
„Ulice a námestia budú krajšie a čistejšie. Mesto bude bezpečnejšie, lebo viac investujeme do mestského kamerového systému a do mestskej polície. Doprava bude lepšie fungovať, lebo zavedieme preferenciu verejnej hromadnej dopravy.
V Bratislave budú postavené parkovacie domy nielen na okraji, ale aj na sídliskách. Predpokladám, že Bratislavčania s parkovacou kartou budú mať miesto v cene karty. Budú urobené nové športoviská a cyklotrasy.“
Zdroj: sme.sk