Ste otrávení z dopravy v Bratislave? Chceli by ste sa bezpečne dostať bicyklom do práce? Nepáči sa vám špinavé, zanedbané mesto a ešte aj s chaotickou výstavbou? Chýba vám pekný verejný priestor bez reklamy a udržiavaná zeleň? Máte pocit, že komunity nemajú priestor na svoje spoločenské, kultúrne a športové aktivity?
Moderná Bratislava – slúži občanom
Aktívne mesto pre život, prácu aj relax
Zmeniť Bratislavu k lepšiemu je možné. Dosiahol som to vo Vajnoroch ako starosta a princíp vedenia mesta je veľmi podobný. Stačí, ak budujete niečo čestne s úprimnosťou, odbornosťou, poctivo s ohľadom na občanov a s láskou k miestu, v ktorom plánujete svoju budúcnosť.
Obyvatelia mestskej časti Vajnory mi trikrát za sebou zreteľne preukázali dôveru, a tak som v starostovskej stoličke už 12 rokov. Rád počúvam návrhy ľudí na zlepšenie života v ich okolí a následne s mojím tímom aktívne hľadáme riešenia na ich realizáciu. Svedčia o tom aj výsledky, ktoré po sebe zanechávame – postavili sme už druhú úplne novú materskú škôlku, realizovali sme veľkú nadstavbu budovy základnej školy novou škôlkou dokopy pre viac ako 200 detí, dostavali sme 5 tried ZŠ, 31 km cyklotrasy JuRaVa, Pri starom letisku a Rendez, postavili sme úplne nový veľký Dom kultúrny, revitalizovali sme dva veľké parky a verejné priestranstvá.
Župné voľby, ktorých som sa zúčastnil v roku 2017, boli príležitosťou na dialóg s občanmi. Urobil som anketu, v ktorej občania definovali problémy a svoj pohľad na budúcnosť miesta, kde žijú. Ďakujem za každý nápad a podnet, ktorý mi dávate aj teraz do ankiet, kde sa pýtam, čo vás v meste trápi a čo by ste radi zmenili. Vďaka vašim názorom, pripomienkam, podnetom môžem teraz povedať, že v mojom pláne sú zapracované priority a riešenia problémov obyvateľov hlavného mesta, navyše, so špecifikami jednotlivých mestských častí.
Vysoká podpora obyvateľov Bratislavy a Bratislavského samosprávneho kraja v župných voľbách ma zaväzuje k tomu, aby som sa pokúsil zmeniť naše mesto k lepšiemu. Aj naďalej počítam s vašou podporou zapojením sa do aktivít, ktoré budem organizovať pred voľbami i po zvolení.
Som presvedčený o tom, že Bratislava potrebuje primátora a nie nováčika, ale človeka s dlhoročnými skúsenosťami zo samosprávy, ktorý vie, čo má robiť od prvého dňa a je bojovník za svoje mesto. Základom úspechu každého primátora sú aj ľudia, ktorí mu úprimne pomáhajú realizovať víziu lepšieho mesta. Za roky v komunálnej politike sa okolo mňa vytvoril tím ľudí zapálených pre Bratislavu, ako najlepšieho mesta pre život.
Dovoľujeme si preto predstaviť vám našu víziu Bratislavy, ktorú chceme zrealizovať a veríme, že ju v nadchádzajúcich voľbách podporíte. Záleží aj na vašom hlase, ako bude Bratislava vyzerať.
Ján Mrva a tím.
1. PLYNULOU DOPRAVOU ZA 30 MINÚT KAMKOĽVEK
Pri opravách ciest sa budú automaticky robiť bezbariérové úpravy na prechodoch pre chodcov s osvetlením, bezbariérové úpravy zastávok MHD a bude sa myslieť aj na našich telesne hendikepovaných spoluobčanov, ktorých predstaviteľa zaradíme do dopravnej komisie.
Prioritou je predĺženie električkových tratí ako nosného dopravného koľajového systému do okrajových častí mesta, aby sme spolu so železničnými traťami vytvorili nosný dopravný systém Bratislavy až k parkoviskám, kde sa vytvoria prestupné body integrovanej dopravy (Petržalka, Bory, Vrakuňa, Podunajské Biskupice, Rača, Vajnory).
V mestskej doprave na križovatkách bude preferencia električiek.
Z mesta odstránime osobné automobily iba tak, že umožníme desaťtisícom ľudí denne dochádzajúcim za prácou do Bratislavy odstaviť svoje auto, motocykel na parkoviskách na okraji mesta, ktoré treba vybudovať, kde budú aj cykloveže na odkladanie bicyklov so zázemím.
Rýchle a pohodlné premiestňovanie sa v meste je možné iba uprednostnením verejnej hromadnej dopravy pred individuálnou, automobilovou. Súčasne však treba zaručiť, že v hromadných dopravných prostriedkoch sa budete cítiť komfortne a bezpečne a okrem času ušetríte aj náklady. Preto treba tzv. Bratislavskú integrovanú dopravu (BID),ktorá by sa mala po zjednotení cestovného lístka premeniť na skutočný integrovaný dopravný systém Bratislavského kraja (IDSBK) prostredníctvom integrátora verejnej dopravy. Základným kvalitatívnym ukazovateľom bude minimálne množstvo prestupov a minimálny čakací čas na prípoj tým, že sa zosúladí celá verejná osobná doprava (ZSSK, Slovak lines, Regiojet, DPB).
Rozpracujeme a preveríme s odborníkmi projekt podzemnej veľkokapacitnej koľajovej dopravy v centre mesta od Starého mostu popri Karadžičovej, Dostojevského radu a Mlynských nív na budúcu podzemnú regionálnu železničnú stanicu Filiálka (to sa dá zrealizovať ako združená investícia v spolupráci mesta, BSK, ZŠR , MDV SR, EU fondov, rozvojového poplatku od investorov a zdrojov EIB a ECB) vedľa Trnavského mýta, dopravného uzla mesta. Do centra mesta musíme zaviesť veľkokapacitnú hromadnú dopravu,a to sa dá len vlakovou koľajovou dopravou, ktorá má niekoľkokrát väčšiu kapacitu ako električky. Spolu s ŽSR zveľadíme predstaničné námestie a ŽSR bude musieť rekonštruovať Hlavnú železničnú stanicu.
Parkovacia politika mesta bude po dohode s mestskými časťami a mestskými poslancami prijatá na prospech obyvateľov Bratislavy s trvalým pobytom v Bratislave. Parkovacie domy na sídliskách budú jej súčasťou.
Obnovíme spolu s BSK a so Slovenskou plavbou dunajský Propeler ako súčasť BID, ale nie na Trnavskom mýte či v Ružinove. Pravidelne budeme kontrolovať statiku všetkých mostov a lávok a starostlivo ich udržiavať a kontrolovať aj iné organizácie, ktoré ich majú na území mesta v správe NDS, ŽSR, SSC.
2. 30 KM NOVÝCH CYKLOTRÁS
Postavímhlavné cyklotrasové magistrály (radiály), na ktoré sa budú napájať vedľajšie trasy a nielen ako rekreačné cesty, ale aj ako cesty do práce tak, ako je to v moderných metropolách. V urbanizovaných častiach Bratislavy sa zasadím o vybudovanie aj segregovaných cyklotrás fyzicky oddelených od ciest a chodníkov tam, kde sa to dá.
Prispejeme k širšej dostupnosti cyklostojanov a bodov, kde si možno požičať bicykel (bikesharing), bezpečných cyklostánkov a pitných fontánok. Budeme iniciovať vznik nabíjacích staníc pre elektrobicykle na obľúbených miestach cyklistov. Pomôžeme mestským častiam projektovať a aj stavať miestne cyklotrasy.
3. JEDNOU NÁVŠTEVOU NA MAGISTRÁTE VYBAVÍTE VŠETKO
Chceme zmeniť Bratislavu k lepšiemu, a tak sa musia zmeniť aj mestské časti. Ak má Bratislava žiť ako jeden celok, musia sa rozvíjať spolu. Je to možné iba vtedy, ak primátor bude cítiť spoluzodpovednosť za každú časť Bratislavy a bude spolupracovať s mestským časťami podľa ich špecifických podmienok.
Preto sa budem, spolu so starostami a zastupiteľstvami mestských častí, usilovať o novelu zákona o hlavnom meste Bratislava a v rámci kompetencií samosprávy mesta Bratislavy upravíme vzájomné vzťahy mesta a mestských častí v štatúte tak, aby správa mesta bola efektívnejšia (oprava ciest, kosenie, čistenie ulíc a verejných priestorov, prerozdeľovania financií či výber daní z nehnuteľností a poplatku za odpad vrátením na mestské časti atď.). Podporíme mestské časti pri výstavbe materských škôl aj na pozemkoch mesta či v rámci stavieb mesta a dohodneme oveľa lepšiu správu verejného majetku medzi mestom a mestskými časťami.
Verejné obstarávanie bude naozaj verejné, efektívne, transparentné a bez utajovania.
Dobrým, efektívnym a transparentným hospodárením mesta a mestských podnikov vieme ušetriť milióny eur. To je priestor na rozvojové programy a znižovanie zadlženosti Bratislavy. Preto transparentné verejné obstarávanie a verejné prehľadné vedenie účtov z hospodárenia mestských podnikov je základ nového štýlu vedenia mesta.
Zefektívnime hospodárenie a zreorganizujeme príspevkové a rozpočtové organizácie mesta (niektoré zrušíme a niektoré pospájame). Pod drobnohľadom bude práca zamestnancov magistrátu a mestských podnikov, hlavne DPB, OLO a BVS. Magistrát a mestské podniky DPB a OLO majú odborové organizácie,s ktorými budeme rokovať o podmienkach práce, aby ich zamestnanci hrdo pracovali pre dobro tohto mesta a jeho obyvateľov. Zavedieme im vernostné výhody.V zmysle toho, čo si vieme lepšie a lacnejšie spraviť sami, obnovíme bývalý podnik technických služieb mesta Bratislavy, zimnú a letnú údržbu, vrátane výsadby zelene a teda budeme to opäť robiť zväčša vlastnými silami, čím ušetríme množstvo finančných prostriedkov. Mesto bude oveľa čistejšie, lebo budeme mať na jeho čistenie a údržbu priamy dosah, rovnako ako i na opravu chodníkov, ciest a verejných priestranstiev mesta.
Pripravíme protikorupčný a registratúrny systém vybavovania podaní na magistráte tak, aby sa lehoty vybavenia žiadostí výrazne znížili a reálne začalo fungovať elektronické podávanie žiadostí.
4. 3-KRÁT VIAC NA BEZPEČNOSŤ A 1500 NOVÝCH STROMOV
Obnovíme útvar hlavného architekta a dopravného plánovania ako orgán plánovania mesta. Tento útvar musí mať v meste, tak ako v minulosti, vysoký odborný kredit, kompetencie a autoritu. Zrýchlime práce na novom územnom pláne mesta, vrátane výškovej regulácie a regulácie vizuálneho smogu – billboardov. Rozvoj mesta budeme redukovať a regulovať v územnom pláne a v plánoch zón tak, aby investori dôsledne dodržiavali pravidlá. Sprehľadníme a zjednotíme trvanie vydávania záväzných územnoplánovacích informácií a stanovísk a odbúrame dlhé lehoty na vydanie. Budeme spolupracovať s architektonickou a urbanistickou komunitou a s autoritami, ktoré tieto zmeny už dávno navrhujú.
Náš poklad Malé Karpaty v meste nám závidí nejedna metropola. Ochránime ich a zveľadíme a nielen pramene Vydrice, ale aj iné lokality. Pripravíme dokument, zameriame a zaevidujeme každý strom v intraviláne mesta tak, ako to majú aj iné metropoly. Strom bude mať svoje základné PRÁVA ako napríklad právo na zdravý rast, dobrú pôdu pre korene, vlahu, starostlivosť. Zastavíme ťažbu dreva v mestských lesoch okrem kalamít a zveľadíme ich pre rekreáciu a šport. Vysadíme 1 500 nových stromov v meste. Podporíme ekologické projekty chrániace životné prostredie tak, aby tu mohli žiť aj ďalšie generácie. Zatraktívnime a zveľadíme zeleň v meste a verejné priestranstvá i v spolupráci s komunitami a firmami v meste.
Prečistíme dažďové kanalizácie, nielen vpuste a vytvoríme vodozádržné zelené poldre a dažďové odvodnenie nových verejných či privátnych investičných stavieb bude súčasťou podmienok mesta, vrátane zelených striech a budovv koeficiente odvedenia dažďovej vody z vlastného pozemku či zadržaní vody v zeleni.
Čistá voda a čistý vzduch sú pre mesto veľmi potrebné. Zintenzívnime spoluprácu s MŽP SR na likvidácií environmentálneho zaťaženia z minulosti pomocou programov ECB a EU fondov. Skládkovanie odpadu budeme eliminovať a preferovať moderné spaľovanie výstavbou tretieho kotla spaľovne a modernej vlastnej separovacej linky. V našom podniku OLO vytvoríme podmienky pre občanov a firmy, aby viac a radi separovali odpad, čím všetci prispejeme k ochrane mesta a prírody, životného prostredia, aby sa nám tu lepšie žilo. Vytvoríme mechanizmy, aby záujmy občanov mesta a ich právo na zdravé životné prostredie neustupovali záujmom developerov
Na zvýšenie bezpečnosti zmodernizujeme a trojnásobne rozšírime kamerový systém v centre, ale aj v okrajových mestských častiach v miestach so zvýšenou kriminalitou. Zlepšíme prácu mestskej polície a nábor policajtov.
Plánujeme zaviesť, po vzore moderných inteligentných mestských systémov vo svete, postupne tzv. inteligentné stĺpy verejného osvetlenia s modernými funkciami, ale najskôr k tomu prebehne odborno-laická diskusia. Nasvecovanie prechodov pre chodcov bude prioritné a predbehne výmenu osvetlenia. Súčasťou tohto úsilia bude aj verejná a hlavne odborná diskusia o osvetlení mesta. Súčasťou stĺpov osvetlenia by malo byť nabíjanie elektromobilov, či sledovanie plynulosti dopravy, voľných parkovacích miest, monitorovanie ovzdušia, infomapy, wifi, security touch….
Iniciujeme verejnú diskusiu o prekrytí zaústenia Mosta SNP(tunelové riešenie) do Starého mesta. Vytvorenie živej urbanizovanej i zelenej plochy na prekrytí by opäť prirodzene spojili hrad a podhradie Starého mesto.
Na modernú urbanizáciu verejných priestorov (rekonštrukcia verejných námestí) urobíme verejné diskusie najprv s laickou a odbornou verejnosťou a až následne odborníci urbanisti dostanú zadanie súťaže, aby občania mali možnosť ešte pred projektom vyjadriť, čo by si radi želali na tom ktorom námestí či priestranstve.
5. 2-KRÁT VIAC NA KOMUNITY, SOCIÁLNE VECI A ŠPORT
Dobrým hospodárením sústredíme ušetrené zdroje na postavenie nových a rekonštrukciu existujúcich zariadení sociálnych služieb. V tejto oblasti budeme úzko spolupracovať s mestskými časťami a s BSK. Zrekonštruujeme existujúce stacionárne zariadenia sociálnych služieb mesta a podporíme neverejných poskytovateľov, aby sme zabezpečili dôstojné prostredie pre našich rodičov – starších spoluobčanov
Nad rámec zákonom stanovených povinností zriadim špecializované zariadenie pre obyvateľov s demenciou a s Alzheimerovou diagnózou. Budem podporovať denné centrá, ako ajvznik ďalších opatrovateľských služieb pre seniorov s nižším stupňom opatery za účelom pomoci a odbremenenia členov ich domácnosti.
Pre mladú generáciu postavíme nájomné byty tak, ako je to aj v iných moderných metropolách. Vyriešime náhrady za reštituované byty výstavbou či kúpou nových i tlak na možnosť finančnej náhrady.
Zavedieme Bratislavskú kartu výhod pre občanov s trvalým pobytom v meste, ktorej súčasťou bude aj zľava na MHD, či návštevy mestských galérií, múzeí, divadiel či iných inštitúcií mesta, ale aj zľavy na niektoré tovary a služby v meste podľa toho, aké podnikateľské subjekty sa do projektu spolupráce prihlásia.
Odhady hovoria, že v Bratislave žije 4 000 až 5 000 ľudí bez domova. Mojou snahou preto budepodpora vzniku nízko nákladových zariadení, ktoré by týmto obyvateľom poskytli dostupné sociálne služby. Mojou víziou je však zníženie počtu bezdomovcov v našom hlavnom meste, preto sa zameriam na prevenciu a streetwork. Tak isto zriadim tréningové byty a sociálny podnik za účelom navrátenia týchto občanov späť do života. Týmto krokom ľudom bez domova poskytnem nielen prístrešok a teplé jedlo, ale aj prácu, a tým stratenú dôstojnosť.Všetky sociálne služby chcem poskytovať v zmysle humanizácie s dôrazom kladeným na profesionalizáciu a podporu celoživotného vzdelávania zamestnancov.
Vážime si históriu mesta a jeho pamiatky a spolu s tímom podporíme projekty na obnovu pamiatok a tradícií našich mestských častí. Aktívne tak podporíme rozvoj turizmu. Sústredíme sily na získanie turistov s hlbším záujmom o kultúru a prírodné krásy, čo znamená pre mesto nielen prítomnosť príjemných hostí, ale i zdroj ekonomických príjmov.
Zlepšíme informovanie verejnosti o projektových zámeroch mesta a dáme možnosť občanom vybrať pre nich ten najprijateľnejší či najpotrebnejší projekt v participatívnom rozpočte.
Záleží nám na spoluobčanoch, a preto viac podporím ZUŠ, materské centrá a samoživiteľov rodín, viacdetnérodiny. Zabezpečím prijatie zákonnéhoVZN o zákaze hazardu v meste.
Vytvoríme nový pravidelnými grantový systém pre dobrovoľnícke projekty obyvateľov mesta, ktorými chcú zlepšiť život v svojej štvrti či v mestskej časti a dotáciami podporíme športové, občianske a kultúrne organizácie v meste.
Vybudujeme novú multifunkčnú športovú halu,novú plaváreň, zveľadíme spolu s mestskými časťami verejné školské dvory tak, aby široká verejnosť mala lepšie podmienky na rekreačný šport.
Podporíme amatérsky šport a športové aktivity a akcie, podujatia. Zachránime čo sa ešte zachrániť dá z majetku mesta a nepotrebné budovy mesta a aj ministerstva vnútra by sme použili pre materské centrá, klubovne pre mládež či seniorov a podobne.
Moja kandidatúra na primátora Bratislavy závisí aj od vás. Preto budem povďačný za každý váš podpis a podporu. Ján Mrva